Trafikk-colourbox

Kan redde bilførere som sovner

Hvert år skjer mange ulykker fordi folk sovner ved rattet. Et enkelt varslingssystem kan berge livet til trøtte bilførere. Med et intelligent kamera, lys og høyttalere vekkes sjåføren når bilen er i ferd med å skjene ut av vegbanen.

Publisert

Innovasjonen Mobileye kan hindre stygge trafikkulykker som skyldes at bilførere sovner ved rattet. Det viser undersøkelser foretatt ved Høgskolen i Nord-Trøndelags trafikklærerutdanning i Stjørdal og SINTEF i Trondheim, melder forskning.no.

Trafikklærerstudentene Henrik Edmund Aag, Gunstein Seierstad og Viljar Steinsland har gjennomført en undersøkelse på oppdrag fra SINTEF. De lot unge bilførere bruke kjøresimulator både i våken og trøtt tilstand.

Kjøreferdigheter og oppmerksomhet ble kraftig redusert etter at forsøkspersonene hadde vært våkne i mer enn et døgn sammenhengende.

Hallusinasjoner

- To av de fem forsøkspersonene sovnet og holdt på å skjene av vegen i kjøresimulatoren etter våkenatten, og flere hadde hallusinasjoner og drømmer undervegs i kjøreturen. Det finnes mye forskning på dette med trøtthet og bilkjøring, og våre resultater føyer seg inn i dette materialet. Man er en mye dårligere sjåfør i svært trøtt tilstand sier Gunstein Seierstad.

I forskningsprosjektet fikk fire gutter og ei jente kjøre den samme ruta på 20 minutter i simulatoren én gang før og to ganger etter en våkenatt. Forsøkspersonene var mellom 22 og 26 år. Unge bilførere er den gruppen som er mest utsatt for å sovne ved rattet.

Nytt varslingssystem

- Vi lot dem bruke hjelpemidlet Mobileye på en av kjøreturene da de var trøtte, og registrerte hvordan det påvirket kjøringen. Mobileye ser midtlinja, vegkantene og avstanden til bilen foran, og varsler med lyd- og lyssignal når man er i ferd med å skjene ut, forklarer Henrik Edmund Aag.

Forsøkene som studentene utførte viste at Mobileye vekket bilføreren i det han var i ferd med å sovne og kjøre ut av kjørefeltet sitt. En forsøksperson som kjørte uten Mobileye skjenet over i feil kjørefelt, og var nesten i autovernet på motsatt side av vegen før han våknet.

Kan redde liv

- Utredningen vår indikerer at hjelpemidler som Mobileye kan redusere antallet ulykker. Innretningen hindrer ikke at personer sovner ved rattet, men øker sannsynligheten for at vedkommende våkner før ulykken inntreffer. Vi mener derfor at dette bør bli fast inventar i alle nye biler, sier trafikklærerstudent Seierstad.

Ved Høgskolen i Nord-Trøndelags trafikklærerutdanning er Mobileye installert i flere av skolebilene som studentene bruker til kjørepraksis og undervisning.

Slår av hovedbryteren

Når man frarøves nattesøvnen, kjører lenge uten pause, eller kjører bil i sene nattetimer når man vanligvis ligger og sover, kan hjernen reagere med å slå av hovedbryteren slik at man sovner.

Øynene lukkes uten at personen kan styre det, og nakkemusklene gir etter slik at hodet faller framover. Men uten søvn er man en dårligere sjåfør også før man eventuelt sovner av.

- Forsøkspersonene våre fikk mer problemer med å holde bilen korrekt plassert i vegbanen når de var trøtte, og de holdt lavere hastighet fordi de trengte mer tid på observasjon og tolking av informasjon. De var også mindre oppmerksomme, og en av dem passerte tre 70-skilt, før han reduserte farten fra 100 til 70 kilometer i timen, sier Henrik Edmund Aag.

"
Powered by Labrador CMS