Tunnelbilbrann

Brannfrykt og ubehag i tunneler

Èn av seks nordmenn - tilsvarende 300 000 personer - føler ubehag eller redsel ved bilkjøring i tunnel. Frykt for brann og røyk og ubehag ved å være innestengt virker mest skremmende.

Publisert

Dette viser en undersøkelse If Skadeforsikring og Norges Lastebileierforbund har fått utført.I undersøkelsen TNS Gallup har utført fremgår det at 35 prosent frykter brann og røyk i tunnel, mens 38 prosent uttrykker frykt for å være innestengt. Én av tre er engstelige for dårlige lysforhold og for å kollidere med møtende trafikk i tunneler med toveis-trafikk.

Redde for ras

Etter ras og stengning av mange sentrale motorveitunneler det siste året oppgir én av fire at de er blitt mer skeptiske til tunnelkjøring. Tre av ti oppgir at de frykter at tunnelkonstruksjonene skal bryte sammen. Undersøkelsen viser en tunnelfrykt på omtrent samme nivå som ved en tilsvarende undersøkelse i 2004.

Stortingspolitikere i branntunnel

Resultatene av den ferske tunnelundersøkelsen ble presentert for Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité, som onsdag 3. oktober fikk en brannopplevelse utenom det vanlige i øvelsestunnelen ved If Sikkerhetssenter i Hobøl. En personbilbrann i testtunnelen fylte tunnelen med helsefarlig røyk i løpet av få minutter.

Konserndirektør Ivar Martinsen i If Skadeforsikring sier i en kommentar at resultatene av bilbranntestene, som gjennomføres i Ifs øvelsestunnel i Hobøl, understreker alvoret i enhver bilbrann i tunnel.

Krafttakfor tunnelsikkerhet

- Testene viser at vår 100 meter lang tunnel fylles av giftig røyk i løpet av 3-5 minutter ved en bilbrann, og at folk normalt må være ute av tunnelen i løpet av én til to minutter. På denne bakgrunn er det bekymringsfullt at mange norske tunneler får strykkarakter for nettopp brannsikkerheten i internasjonale undersøkelser. Det trengs et krafttak for å ta igjen et etterslepet på tunnelsikkerheten her i landet - og spesielt på brannsiden, sier Martinsen.Adm. direktør i Norges Lastebileierforbund, Gunnar Apeland, understreker behovet for brannsikringsutstyr og varslingssystemer.

Separate tunnelløp

- Bare 28 prosent av tunnelene har brannslukkere og bare 23 prosent har nødtelefoner. Dette bør vi kunne gjøre noe med relativt raskt, kostnadene tatt i betraktning. Ved nybygging bør tunnelene på stamvegene ha separate løp som forenkler evakuering, redning og trafikkavvikling, uttaler Apeland. (Nettposten)

Powered by Labrador CMS