Nasking teh P1305842

En halv milliard i svinn

Julen er høy­sesong for butikk­tyven. HSH anslår at svin­net vil komme opp i 567 mil­li­oner kro­ner i de­sem­ber.

Publisert

Butikk­tyverier alene vil be­lø­pe seg til nes­ten 286 mil­li­oner kro­ner, mot 252 mil­li­oner kro­ner i fjor. Kun­de­ne stje­ler for litt mer enn bu­tik­ke­nes egne an­sat­te.

Det er dyre mer­ke­va­rer som står øverst på ty­ve­nes øns­ke­lis­te. Mest populært er al­ko­hol, kos­me­tikk, hud­pro­duk­ter, damelær, par­fy­me, bar­ber­bla­der, DVD-/CD-pla­ter, bar­ne­klær, motegjenstander, designkær og dyr mat.

- Det­te er en stør­re øk­ning enn det om­set­nings­øk­nin­gen skul­le til­si, sier Thor Mar­tin Bjer­ke, sik­ker­hets­ko­or­di­na­tor i Handels- og Service­næringens Hoved­organisasjon, på for­en­in­gens hjem­me­si­der.

Han opp­ford­rer for­ret­nin­ge­ne til å set­te inn pas­sen­de til­tak og sør­ge for god opp­læ­ring både av fast an­sat­te og vi­ka­rer.

Glo­bal tyverioversikt

Den uav­hen­gi­ge un­der­sø­kel­sen, The Glo­bal Retail Theft Baro­meter, er gjort på opp­drag av sik­ker­hets­sel­ska­pet Checkpoint Systems i 32 land ver­den rundt.

Un­der­sø­kel­sen er den før­s­te i sitt slag og om­fat­ter pe­ri­oden juli 2006 - juli 2007. En til­sva­ren­de un­der­sø­kel­se er fore­tatt de sis­te seks åre­ne, men kun med Eu­ro­pa som ned­slags­felt (Euro­pean Retail Theft Baro­meter). Årets rap­port om­fat­ter også Nord-Amerika og Asia-Stille­havs­om­rå­det.

To­talt inn­går 32 land i un­der­sø­kel­sen, derav 25 i Europa. 820 bu­tikkje­der med 138 603 bu­tik­ker har del­tatt i un­der­sø­kel­sen. Mest stje­les det i In­dia (2,9 pro­sent av om­set­nin­gen), Thai­land (1,65 %) og USA (1,52 %). Det stje­les minst i Øs­ter­ri­ke (0,94 %), Sveits (0,96 %) og Is­land (1,00 %). I Norge ut­gjør svin­net 1,26 % av om­set­nin­gen.

Utro tje­ne­re

Un­der­sø­kel­sen vi­ser at i USA, Ca­na­da, Au­stra­lia og Is­land be­gås halv­par­ten av ty­ve­ri­ene av de an­sat­te (40-46 %), mens kun­de­ne står for 32-39 pro­sent av ty­ve­ri­ene.

I res­ten av Eu­ro­pa og Asia er det kun­de­ne som står for de fles­te ty­ve­ri­ene (48-52 %).

Kil­de: Svensker og finner er verstingene (NRK Østfold)

"
Powered by Labrador CMS