Flytoget breddebilde (Foto: Jan Tveita)

Jernbanestasjoner er enkle terrormål

Norske jernbanestasjoner er svært lett tilgjengelig for terrorister, advarer sikkerhetsekspert.

Publisert

Oslo S regnes som ett av de mest utsatte målene for terror i Norge.

– Det er ikke vanskelig å gjennomføre en terroraksjon ved norske jernbanestasjoner hvis du har de nødvendige virkemidlene, sier forsker Håvard Fridheim ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) til Dagsavisen. Fridheim har nylig levert to terrorrapporter som tar for seg norske jernbanestasjoner: en gradert rapport som spesielt drøfter konkrete terrorsikringstiltak ved Oslo S, og en ugradert rapport som på mer generell basis drøfter hvordan store norske jernbanestasjoner kan være mål for terror og sabotasje.Spesielt utsatt

I den ugraderte rapporten konkluderer Fridheim med at det i dag er svært enkelt å utføre terroraksjoner ved norske jernbanestasjoner.

– Problemet med all offentlig transport er at den skal være lett tilgjengelig. Man skal kunne kjøpe billett og reise kort tid etterpå. Dette begrenser hvilke sikkerhetstiltak som kan settes i verk, sier Fridheim.

Han påpeker at jernbanestasjoner er spesielt utsatt for terror fordi de er åpne og til dels uoversiktlige. På stasjonene er det mange personer samlet på små arealer. Dette øker sjansen for at mange kan bli drept i en terroraksjon. Og en aksjon ved en jernbanestasjon kan oppfylle terrorens mål: Skape frykt og svekke trygghetsfølelsen til folk som tar toget.

Gratisreiser

Fridheim foreslår en rekke tiltak som kan bedre terrorsikringen ved jernbanestasjonene:

Sikkerhetsleder: I dag er det mange ulike aktører som er tilknyttet jernbanestasjonene, og det er usikkerhet omkring hvem som har ansvaret for å forebygge terror. Fridheim mener det bør pekes ut en ansvarlig sikkerhetsleder ved stasjonene. Det bør også lages egne beredskapsplaner for eventuelle terroraksjoner og sabotasje.

Trening: Personell ved vaktsentralen og ordinære vektere bør trenes i håndtering av terroraksjoner. Det blir også foreslått å opprette en egen sikkerhetsutdanning ved Jernbaneskolen.

Flere i uniform: Det anbefales å få mer uniformert personell som vektere og politi ved stasjonene. Fridheim viser til Østerrike, der uniformert personell får reise gratis med tog fordi det anses som et enkelt preventivt tiltak mot terror.

Trafikkontroll: Kontroll av biltrafikk rundt jernbanestasjonene og på perrong- og sporområdet for å redusere faren for bilbomber.

Lavt trussenivå i Norge

Fridheim understreker at Politiets sikkerhetstjeneste (PST) siden juni i fjor har ansett trusselnivået i Norge som lavt. Det vil si at sannsynligheten for en terroraksjon er liten. Han mener derfor det ikke er noe umiddelbart behov for store omlegginger ved jernbanestasjonene.

– Hvis trusselnivået blir endret, bør imidlertid en rekke sikkerhetstiltak settes i verk, avslutter Fridheim til Dagsavisen.

Powered by Labrador CMS