Forretningsreise 1

Farligere på forretningsreise

Nordmenn på jobbreise i utlandet kommer oftere enn før ut for problemer. Årsaken er finanskrise, politisk uro og ikke minst mer uvær.

Publisert

- Siden i sommer har vi registrert en klar øking i antall nordmenn som trenger hjelp på forretningsreise i utlandet, sier adm. direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen Reisebureau. Reisebyrået, som er landets største på forretningsmarkedet, har aldri før opplevd så mange henvendelser som nå på grunn av flystreiker, bombeeksplosjoner, krigshandlinger, sykloner og kansellerte fly. - Uroen i verdensøkonomien kan føre til plutselige konkurser og ruteendringer blant flyselskaper, hoteller og andre turoperatører. Derfor er det nå ekstra viktig å sørge for at det er mulig å få bistand underveis, sier Villadsen.

Viktig beredskap

De siste månedene er det likevel uvær som har rammet flest nordmenn.- Mange nordmenn jobber i oljeindustrien i Texas, og da orkanen Ike slo til med full styrke i september, berørte det flere fra Norge, sier Villadsen. Men også i land som Georgia, der det var krig i august, oppholder det seg til enhver tid nordmenn.- Vi har benyttet Hotel Marriott i Islamabad til reisende i mange år, men heldigvis ble ingen nordmenn drept eller skadet av terrorbomben i september. Men da Lufthansa og British Airways innstilte alle flygninger fra Islamabad til Europa, skapte det problemer for flere.Berg-Hansen har et eget beredskapsteam som kommer sammen på kort varsel ved alvorlige hendelser. Dessuten har reisebyrået døgnvakt for sine kunder, slik at de alltid kan komme i kontakt med en reiserådgiver. - Vi har lister og telefonnumre og alltid vet hvor reisende befinner seg. Hvis noe skjer, har vi rutiner for å bistå de reisende og deres nærmeste, samt arbeidsgiver og eventuelt norske myndigheter. Noe av det viktigste er at reisende, bedrifter og ansatte får nok informasjon, og det har vi gode rutiner for, sier Villadsen.

Mange alene

Direktøren i Berg-Hansen er ikke imponert over hvordan mange norske bedrifter nærmest lar ansatte seile sin egen sjø i det øyeblikket de går ut kontordøren.- Det er viktig å ha et apparat som fungerer når noe uforutsett inntreffer. Det er lett å miste kontrollen og oversikten når ansatte er ute og reiser på egen hånd, sier Per Arne Villadsen.I flere bedrifter er det blitt mer vanlig at ansatte bestiller flybilletter, hoteller og transport på egen hånd på internett, uten at sjefen eller kolleger kjenner detaljene. - Plutselig står arbeidsgiver i en situasjon der ingen vet hvor en ansatt befinner seg. Ofte vet du ikke engang hvilket hotell vedkommende bor på. Da har du et problem.

Vil ha trygghet

Berg-Hansen gjennomfører hvert år undersøkelser blant norske bedrifter, og bedriftene mener at det er viktig at arbeidsgiver har mest mulig informasjon om reisen, slik at det skal bli lettere å håndtere om noe skjer underveis.- Vi gjennomfører beredskapsøvelser både blant egne ansatte og sammen med våre kunder. Det gir en trygghet for at det finnes et apparat som fungerer om noe skulle gå galt, sier Villadsen. Berg-Hansen oppdaterer kontinuerlig en oversikt over hendelser rundt omkring i verden som påvirker nordmenns reiseplaner.(Newswire)

Powered by Labrador CMS