butikktyveri

Nasking koster oss dyrt

Nasking koster nordmenn 4,6 milliarder kroner i året, viser den andre, årlige undersøkelsen om globalt svinn og butikktyveri.

Publisert

Undersøkelsen, som er gjennomført på oppdrag for varesikkerhetsselskapet Checkpoint Systems, avdekker at de generelle kostnadene som følge av svinn og butikktyveri på verdensbasis har økt til 790 milliarder kroner. Uærlighet gir hver av oss en ekstraskatt på en drøy tusenlapp årlig, noe som plasserer oss tredje høyest i verden.Årets undersøkelse, som er den største i sitt slag, rapporterer nøkkelfunn om svinn og kriminalitet i detaljhandelen fra 36 land og fem kontinenter. Dataene er basert på en konfidensiell undersøkelse av 920 detaljhandlere, til sammen 115 612 detaljhandelsforretninger, med en kombinert salgsinntekt på 5 705 milliarder kroner. Alle tallene i rapporten er relatert til tolvmånedersperioden juni 2007 til juni 2008.

Samfunnet må betale

- Kostnadene som følger av svinn bæres ikke av detaljhandlerne alene, men til slutt også av forbrukere og dermed samfunnet generelt, sier Eirik Øhlschlägel, daglig leder i Checkpoint Systems Norge. Svinn er en alvorlig trussel for detaljhandlernes lønnsomhet, og innebærer en kostnadssmell som til syvende og sist blir plassert på forbrukere og husstander som allerede må takle de økte belastningene på budsjettet som følge av den økonomiske nedgangen, sier han. Kostnadene det henvises til her, består av tapt inntekt i kombinasjon med kostnaden for forebyggende tiltak.

Ekstraskatt på forbrukerne

Svinn, altså lagervare som forsvinner på grunn av tyveri eller tap, kostet detaljhandlere verden over mer enn 732 milliarder kroner i tapte inntekter i fjor, noe som tilsvarer 1,34 prosent av detaljsalget. Tallene representerer en marginal tilbakegang i svinn på 1,5 prosent i forhold til året før. På den annen side har kostnadene av tyverier utført av kunder, ansatte og leverandører pluss kostnader som følge av forebyggende arbeid, nådd svimlende 790 milliarder kroner. - Denne summen representerer en ekstraskatt på ærlige forbrukere. Den blir sammenlagt 50 euro, eller rundt 440 kroner pr. hode, i de 36 landene som er spurt, sier professor Bamfield, direktør for Centre for Retail Research, som utførte undersøkelsen på oppdrag fra Checkpoint Systems.

Svenskene stjeler mest i Norden

På verdensbasis er butikktyveri den største kilden til svinn. I Norden ble det i måleperioden registrert tyveri for omtrent 17,8 milliarder kroner. 6,1 milliarder av disse sto svenskene for, mens det i Norge ble stjålet for litt over 4 milliarder kroner. I begge landene har tallet økt i forhold til året før, med henholdsvis 2,3 og 1,6 prosent. Danmark og Finland stiller omtrent likt, med henholdsvis 3,5 og 3,9 milliarder hver som det stjeles for, mens Finland er det eneste nordiske landet som har opplevd mindre tyverier i forhold til samme periode i fjor, med en nedgang på minus 1,5 prosent.

Finske kunder stjeler mest

På den annen side er ikke finske butikkunder like snille. Nær 49 prosent av det finske svinnet står kundene for. Norske og svenske kunder står for 47 prosent i sine respektive land, mens de danske kundene står for 46 prosent. Norske butikkansatte derimot, er de ærligste i Norden, og var ansvarlige for 29,5 prosent av det totale svinnet, mens svenskene, viser det seg, er mest klåfingret og utgjør 31 prosent.Nåværende systemer og prosesser for forebygging av problemet hjalp den globale detaljhandelen å pågripe nærmere 5,3 millioner tyver i den aktuelle perioden og nærmere 85 prosent av dem var kunder. Det gjennomsnittlige beløpet som det ble stjålet for pr. kundehendelse var 2298 kroner, mens den gjennomsnittlige summen for uærlige ansatte var rundt 12 950 kroner, mer enn fem og en halv ganger høyere.

Organisert kriminalitet øker i nedgangstider

- Med uvissheten som omgir den nåværende økonomiske situasjonen tror vi at detaljhandelsbransjen kan lære enormt mye av dataene som har blitt avdekket i årets globale tyveribarometer, bemerker Øhlschlägel, og fortsetter: - Folk er vant til en viss livsstil og vil ofte forsøke å opprettholde denne selv om de muligens mister jobben eller må finne seg en lavere betalt jobb som følge av krisen. De mer enn 17 milliarder kronene som over fem millioner individer har måttet gi tilbake etter å ha blitt tatt, sender ut et sterkt signal. Vi mistenker for øvrig at økningen i organisert butikktyveri som er avdekket i undersøkelsen, er et direkte resultat av nedgangsperioden vi nå er inne i, tillegger han. I Nord- og Latin Amerika, er ansattes nasking den største kilden til svinn. 46 prosent av nordamerikanere og 42 prosent av latinamerikanere stjeler fra jobben. I Europa og Asia og Stillehavslandene er det omvendt - der er kundene de største synderne. Nesten 54 prosent av europeiske og 47 prosent av kundene i Asia og stillehavslandene viser ingen skrupler ved å naske.

Stjeler det samme

Butikktyver er bemerkelsesverdig konsekvente i valg av varer, likegyldig av region. Barberprodukter, kosmetikk, alkohol, ferskvarer/gourmetmatprodukter, barnemat, cd-er og dvd-er, moteartikler, videospill, mobiltelefoner og klokker er mest populært. (Pressemelding)

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS