Vakt Service Nybygg 8215

Vakt i ny prakt

Vakt Service er vel in­stal­lert i Euro­pas trolig ny­es­te og mest mo­der­ne alarm­sta­sjon. Alt har gått på skin­ner siden inn­flyt­tin­gen for tre må­ne­der siden.

Publisert

Kon­sern­sjef Heine Wang er syn­lig stolt av den alarm­sta­sjo­nen. Han har egen­hen­dig be­søkt de aller fles­te alarm­sta­sjo­ner på kon­ti­nen­tet, så sammen­lig­nings­grunn­laget skulle være i orden.

Men det er ikke bare stør­rel­sen på lo­ka­le­ne som gjør den nye sta­sjo­nen så mye bedre enn den gamle:

– Den stør­ste hem­me­lig­he­ten er hvor­dan vi or­ga­ni­se­rer oss, ifølge Wang. En vel­lyk­ket alarm­sta­sjon be­står egent­lig av tre ting: 1) Alt du kan se ved selv­syn, som byg­nings­de­tal­jer, kon­to­rer, data­skjer­mer osv. 2) Program­vare og tek­nis­ke løs­nin­ger, 3) Organi­sering. Og av disse er altså or­ga­ni­se­rin­gen viktigst.

Godt ar­beids­miljø

Alarm­sta­sjo­nen har en gulv­flate på rundt 500 kvad­rat­meter. Her er et lyst og tri­ve­lig kon­tor­miljø. Det er lite som min­ner om at vi fak­tisk be­fin­ner oss i en bun­kers.

– Vi har lagt stor vekt på triv­sel, sier kon­sern­sjef Wang. Her sit­ter men­nes­ker over lengre tids­rom, så det er vik­tig at lo­ka­le­ne er egnet. Det på­vir­ker alt fra tak­høyde og lys til luft­til­før­sel og ergo­nomi. Blant annet har alle pul­te­ne heve / senke-funk­sjon.

– Vakt Service del­tar for øvrig i det inter­na­sjo­na­le rådet for alarm­sta­sjo­ner i Eu­ro­pa, opp­ly­ser han. Det er nye stan­dar­der for alarm­sta­sjo­ner på vei. Vår er byg­get i hen­hold til de nye reg­lene.

Stor tra­fikk – og ka­pa­si­tet

Alarm­sta­sjo­nen er selv­føl­ge­lig be­man­net døg­net rundt.

– Vi har rundt 36 000 ut­ryk­nin­ger i året, opp­ly­ser Jan Tore Larsen, Di­rek­tør Alarm­sta­sjon.

– Vi har 6-7 alarm­sig­na­ler i mi­nut­tet, eller i snitt rundt 3,5 mil­li­oner i året. Vel­dig mange av disse sig­na­le­ne er po­si­ti­ve, det vil si at de gjen­spei­ler nor­mal­si­tua­sjo­ner og ikke er for­bundet med avvik eller noe kriminelt.

– Selv om vi har au­to­ma­ti­sert ut­ryk­nin­ge­ne, har vi rundt 4000 tele­fo­ner i døg­net. Med auto­ma­ti­se­ring me­nes at kom­mu­ni­ka­sjo­nen fra sen­tra­len går di­rek­te ut til vek­te­ren, som får opp nød­ven­dig in­for­ma­sjon på en PDA, uten at vi tren­ger å ringe.

Sterk vekst

Vakt Ser­vi­ce har hatt en nær­mest even­tyr­lig ut­vik­ling si­den opp­star­ten i 1987. Ny­byg­get i Tøns­berg er på 8000 kvad­rat­meter. Så langt har Vakt Ser­vi­ce tatt i bruk ca. 3000 kvad­rat­meter. For tiden er det 110-120 per­so­ner i byg­get, med ka­pa­si­tet for ut­vi­del­ser.

Sel­ska­pet pas­ser­te 1,1 mil­li­ar­der kro­ner i om­set­ning i fjor. Det har nå 2000 an­sat­te og er blitt Nor­dens tred­je stør­ste sik­ker­hets­sel­skap.

– I 1995 hadde vi 11 mil­li­oner i om­set­ning. Vi har altså hund­re­dob­let om­set­nin­gen på tret­ten år, opp­lyser Wang. Mye av øk­nin­gen har skjedd ved opp­kjøp, men noe er også or­ga­nisk.

– Siden star­ten har vi i alt kjøpt 41 sel­ska­per, blant annet Sie­mens Se­cu­ri­ty i 2005, Hafs­lund Verdi i 2006 og Nokas i 2007. Disse er de tre stør­ste opp­kjø­pe­ne i vakt­bran­sjen i Norge, med Nokas som det stør­ste. Størst blant våre nye opp­drag er Den Norske Opera og Fly­toget.

– Vakt­bran­sjen vok­ser ikke for­di kri­mi­na­li­te­ten øker, men først og fremst fordi be­drif­ter og andre øns­ker sta­dig flere tje­nes­ter, av­slut­ter Wang.

Powered by Labrador CMS