medarbeidersamtale

Vil ha lydopptak av alle telefonsalg

Kre­dittil­sy­net kre­ver at alle te­le­fon­salg av spa­re­pro­duk­ter skal tas opp på bånd. Også tekst­mel­din­ger, MSN-mel­din­ger og e-post må lag­res.

Publisert

År­sa­ken er at til­sy­net har sett seg lei på at sel­ge­re ved hjelp av slei­pe salgs­triks har lurt tu­sen­vis av nord­menn til å set­te mil­li­oner av opp­spar­te kro­ner på tvil­som­me pro­duk­ter, skri­ver Dags­avi­sen.

Kre­dittil­sy­net vil at alle sli­ke opp­lys­nin­ger, uan­sett om det er te­le­fon­sam­ta­ler, SMS, MSN el­ler e-post, skal lag­res i tre år, slik at til­sy­net og and­re kan gå inn i even­tu­el­le kla­ger før sa­ke­ne er for­el­det.

– Det er ikke van­ske­lig å fin­ne eks­emp­ler på kun­der som helt åpen­bart ikke har skjønt hva de har kjøpt og ut­satt seg for. Man­ge bren­ner inne med in­ves­te­rin­ger de ikke kom­mer seg ut av igjen, sier av­de­lings­leder Eirik Bu­næs i Kre­dittil­sy­net til Dags­avi­sen.

Al­le­re­de i dag kre­ver lo­ven at ri­si­ko­en for å tape pen­ger skal gå klart fram av rå­de­ne folk får. Sel­ge­ren må også opp­ly­se at han tje­ner mer på å an­be­fa­le en­kel­te pro­duk­ter framfor and­re.

Men Kre­dittil­sy­net er ikke for­nøyd med det­te og kre­ver i et for­slag til lov­end­ring i verdi­papir­for­skriften at alle te­le­fon­sam­ta­ler mel­lom spa­re­ban­ker, for­ret­nings­ban­ker og and­re in­ves­te­rings­fore­tak og de­res kun­der skal tas opp på bånd.

For­bru­ker­om­bu­det er po­si­tiv til for­sla­get, mens Data­til­sy­net er skep­tisk og sy­nes det vir­ker som et svært om­fat­ten­de for­slag.

For­sla­get er ute på hø­ring fram til 19. de­sem­ber.

Kilde: (©NTB)

Powered by Labrador CMS