Bussbrann 1

Vil ha strengere brannkrav i busser

- Vi har i mange år vært opptatt av brannsikkerhet i buss. Men Norge kan ikke lage egne nasjonale bestemmelser. Vi er avhengig av gjennomslag internasjonalt for bedre regelverk.

Publisert

Det sier Asbjørn Hagerupsen, Vegdirektoratets fagansvarlige for brannsikkerhet i tunge kjøretøyer etter en bussbrann i Halden nylig. For både involverte og andre var det skremmende å se hvor fort en buss blir helt overtent når det tar fyr. Vi skal ikke lenger tilbake enn i november og desember i fjor da 20 personer omkom i en bussbrann i Tyskland. Da tok det fyr i toalettet på bussen, som raskt ble overtent.

Norsk-svensk samarbeid

Hagerupsen forteller til Halden Arbeiderblad (HA) at norske myndigheter siden 2004 har jobbet sammen med svenskene for å få nye prøvemetoder for brannsikkerhet i materiell som skal benyttes i busser. Det første prosjektet var å se om dagens testmetoder var gode nok. - Vi mente metodene var for dårlige, og har fremmet forslag internasjonalt om andre prøvemetoder for brannsikkerhet i busser. I det siste møtet i Genève i oktober fremmet vi dette som et uformelt forslag. I neste møte i mai blir det norsk-svenske forslaget formelt lagt fram. Asbjørn Hagerupsen sier at målsettingen er strengere branntekniske krav til materiell som benyttes. Når nye testmetoder blir innført, må bussprodusentene benytte andre materialer enn i dag. Andre land jobber med krav om overrislingsanlegg i motorrom.

Målet er å forsinke brannutviklingen

- Det at en buss brenner opp, er én ting. Det viktige er at brannutviklingen forsinkes mest mulig slik at folk kan komme seg uskadet ut, sier Asbjørn Hagerupsen, som også har møtt Volvo i Göteborg for å presentere det norsk-svenske forslaget.(Halden Arbeiderblad)

Powered by Labrador CMS