Mobilsikkerhet-1

Vokt deg for smishing og vishing

De cyberkriminelle blir stadig frekkere. I løpet av sommeren har datasikkerhetsselskapet Trend Micro registrert en markant økning av antallet rapporter om såkalte smishing- og vishingangrep, falske tekst- eller talemeldinger som blant annet oppfordrer mottakeren til å avslutte ikke-eksisterende avtaler eller oppgi sine kontokortopplysninger.

Publisert

(Ill.foto: Colourbox.com)

Cyberkriminell virksomhet er ikke lenger begrenset til bare datamaskiner - de cyberkriminelle har utarbeidet nye metoder i takt med mobiltelefonens utvikling. Den foreløpig siste trusselen mot mobiltelefoner er såkalte smishingangrep. Her sender de cyberkriminelle en tekstmelding, som i seg selv ikke er skadelig, men som oppfordrer mottakeren til å ringe et bestemt telefonnummer, avslutte en konto som ikke eksisterer, eller svare på meldingen mot et løfte om billigere sms-tjenester.

Vishing

Smishing er ofte koordinert med såkalte vishingangrep (voice phishing). Her oppfordres offeret til å ringe et telefonnummer, som besvares av et opptak eller en person som ber om kredittkortopplysninger, personopplysninger og annen følsom informasjon.

Ikke besvar tekstmeldinger

- Hvis noen uventet kontakter deg via sms, e-post eller en telefonoppringning og ber deg oppgi følsom informasjon, skal du aldri svare, oppfordrer Rik Ferguson, sikkerhetsekspert hos Trend Micro. Besvar ikke tekstmeldinger, klikk ikke på lenker, og svar aldri personen i den andre enden av linjen.

- Skriv derimot ned navnet på selskapet som de cyberkriminelle hevder å jobbe for, og ta kontakt med dem direkte, fortsetter Ferguson. Ta vare på tekstmeldingen, den kan inneholde informasjon som kan være nyttig for selskapene som utnyttes av de cyberkriminelle.

(Trend Micro Nordic)

Powered by Labrador CMS