Butikker gjør id-svindel mulig

En britisk under­søkelse viser at det vanligste stedet å bli frastjålet person­lige opp­lys­ninger, er på inter­nett (27 prosent). Men sammen­lagt skjer hele 61 % av id-tyveriene i van­lige butik­ker, hotel­ler, betal­ings­ter­minaler eller ved tele­fon­kontakt.

Publisert

En av tre tyverier av person­data skjer i butikker, hoteller o.l., enten ansikt-til-ansikt eller i betalings­terminal.

En undersøkelse som er utført blant 1000 pendlere i London, viser at 27 prosent av dem som er blitt frarøvet personlige opp­lysninger, har mistet dem via nett­steder eller e-post.

20 prosent har opplevd å bli fralurt person­data ved ansikt-til-ansikt-betalinger i butikker, hoteller og liknende. Den tredje vanligste grunnen (15 %) var over telefon.

Andre måter å bli lurt på, var betalings­terminaler (13 %), nettbank (13 %) og bortkomne brev i posten (13 %).

42 % opplevde å bli lurt i utlandet, mens 58 % ble lurt i hjem­landet Stor­britannia.

Claire Sellick ved Infosecurity Europe, som står bak under­søkelsen, er ikke overrasket:

- Antallet gjennom­førte kort­svindler og id-tyverier er meget høyt. Det er kanskje ikke så over­raskende med tanke på hvor driftige de kriminelle er blitt.

- Dette gjelder særlig ved betalinger og annen sam­handling på internett, der folk opplever at person­opplysninger kopieres gjennom tilbud som ser for gode ut til å kunne avslå. Folk gir også fra seg opp­lysninger gjennom phishing, over tele­fonen der oppringeren utgir seg for å være fra banken, eller ved å kaste sensitive brev i søpla.

Gode råd for deg som vil beskytte dine private opp­lysninger:

1. Forviss deg om at pc-en har de nyeste opp­dateringene og dags­aktuell anti­virus, brann­mur og anti­spam.

2. Besøk kun respekterte nett­steder og kjøp kun fra dem som nett­leseren sier er sikre (https).

3. Sjekk alltid er betalings­terminalen ikke er blitt klusset med. Skjerm pin-koden din mot lange blikk.

4. Gi aldri fra deg pin-kode, passkode eller annen personlig informasjon.

5. Hvis et tilbud later til å være for godt til å være sant, avbryt handelen.

Kilde: Pressemeldingen Retailers blamed for making people vulnerable to fraud, skrevet av EskenziPR på oppdrag for sikkerhet­smessen Infosecurity Europe - http://www.infosec.co.uk/

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som sendes ut en gang i uken! Abonnér på Aktuell Sikkerhet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS