Bankmann

Flodbølge av svindel

Storbritannia herjes av id-tyver. Hele 44 prosent sier de har blitt utsatt for kortsvindel. Det har fått mange til å slutte å bruke nettbank og handle på nett.

Publisert

Blant dem som er blitt svindlet, anklager hele 60 prosent butikkene for å gjøre id-svindel mulig.

I den samme undersøkelsen svarer ufattelige 42 % at de har opplevd id-tyveri

Gjennomsnittlig stjålet beløp var 1448 pund pr. person.

Hele 37 % av dem som ble utsatt for svindel, fikk ikke pengene tilbake fra banken.

Folk som ble frastjålet småbeløp, hadde mye mindre sjans for å få igjen pengene fra banken enn dem som ble frastjålet mye.

Test deg selv: Så sårbar er du!

Gir butikkene skylden

Den typen virksomhet som de fleste anklaget for å ha gjort dem sårbare for id-tyveriet, var detaljhandel med hele 60 prosent.

Bare 12 % anklaget bankene, mens 28 % innrømte at det var deres egen feil at de hadde mistet penger eller blitt frastjålet identiteten sin.

Slutter å handle på nett

Id-tyveri påvirker folks liv i betydelig grad, viser undersøkelsen. Halvparten av dem som var blitt utsatt for svindel eller id-tyveri, sier at kredittverdigheten deres ble dårligere.

37 prosent hadde sluttet å bruke nettbank, mens 34 % sluttet å handle på internett.

78 % av dem som var blitt utsatt for svindel eller id-tyveri, varslet politiet. 69 % sa fra til banken eller kortselskapet, mens 14 % sa fra til butikken. 11 % varslet ikke noen om hendelsen.

Likevel tillit

Blant samtlige spurte viser det seg at tilliten til bank og butikk er temmelig dårlig.

70 % stolte på nettbanker. 36 % stolte på nettsteder fra merkenavn de allerede kjenner. 19 % ville fortsatt kjøpe på et hvilket som helst nettsted.

Store svindelbeløp

Blant dem som var blitt utsatt for svindel, fordeler beløpene seg slik:

· 13 % var blitt frastjålet mer enn 5000 pund. 10 % fikk ikke pengene igjen fra banken.

· 19 % var blitt frastjålet mellom 1,001 og 5,000 pund. 20 % fikk ikke pengene igjen fra banken.

· 21 % var blitt frasjålet mellom 501 og 1,000 pund. 33 % fikk ikke pengene igjen fra banken.

· 12 % var blitt frastjålet mellom 100 og 500 pund. 50 % fikk ikke pengene igjen fra banken.

· 34 % var blitt frastjålet under 100 pund. 56 % fikk ikke pengene igjen fra banken.

Kilde: Pressemeldingen Retailers blamed for making people vulnerable to fraud, skrevet av EskenziPR på oppdrag for sikkerhetsmessen Infosecurity Europe. www.infosec.co.uk

I Norge antas det at 5,4 % av befolkning, over 200 000 nordmenn, har blitt utsatt for identitetstyveri. Se mer på idtyveri.info

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som sendes ut en gang i uken! Abonnér på Aktuell Sikkerhet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS