Deli-de-Luca-Karl-Johansgat

Møter ranerne med lukkede pengesystemer

Deli de Luca vil ranerne til livs. Nå vurderer kjeden å innføre lukkede kontanthåndteringssystemer.

Publisert

– Det vesentligste er at det ikke skjer noe med våre ansatte. De betyr mer enn pengene. Dette sier Mehmet Tekinöz, daglig leder og franchisetaker av Deli de Lucas butikk i Karl Johans gate 33 i Oslo, her sammen med Filippa Moritz. (Foto: Jan Tveita)

– Vi er i gang med prosjektet. Hvis vi starter utrullingen nå, bør vi være ferdig til høsten, opplyser daglig leder Thor Johansen i Deli de Luca.

Deli de Luca-konseptet kan best karakteriseres som en krysning av butikk og delikatesseforretning. Kjeden består i dag av totalt 29 butikker. De fleste ligger i Oslo, men du finner også tre i Bergen.

– Før sommeren åpner vi for øvrig en ny butikk i Stavanger, sier Johansen.

Tar ran alvorlig

Det var spesielt i slutten av desember i fjor og begynnelsen av januar i år at Deli de Luca virkelig ble rammet av ransbølgen. Da opplevde kjeden fem ran i løpet av to helger.

– Dette er like mange som vi noterte oss for hele fjoråret. Ser vi bort fra ransbølgen rundt nyttår, ble vi utsatt for til sammen 5-6 ran i løpet av 2009, sier Johansen.

Deli de Luca vil eventuelt ha 30 – 40 kontanthåndteringsløsninger på plass i løpet av året, og Johansen mener dette blir et godt og synlig tiltak overfor både publikum og myndigheter.

Unngår ikke alt

– Noen ranere slipper vi nok fremdeles ikke unna. Det vil fortsatt finnes attraktive varer i hyllene våre, som tobakk, sporveiskort og telekort. Men vi har tro på at mange ranere snur i døren når de forstår at de ikke kommer til pengene. Disse ranerne handler for det meste spontant. De er ikke ute etter de store pengene, men går løs på kiosker, butikker og bensinstasjoner av ren impuls som følge av et akutt behov for noen hundrelapper. Makter vi å stenge disse ute, har vi oppnådd mye, mener Johansen.

Dropsafe i kassen

Deli de Luca har allerede mye sikkerhet på plass, både i form av teknikk og opplæring av sine ansatte. Alle butikkene har dropsafe i kassen, ledsaget av strenge rutiner for hvor ofte kontantene skal ned i dropsafen. Det skal med andre ord aldri ligge store beløp i kassen som kan friste en raner til å slå til.

Kameraovervåking

Alle Deli de Luca-butikker er kameraovervåket, og har alltid to ansatte på jobb når det er behov for det. Alle skal gjennomgå grundig sikkerhetsopplæring. Dette er spesielt viktig for dem som jobber om natten og til andre utsatte tider. I tillegg til å gjennomgå rutinene for pengehåndtering, skal de vite hvordan de skal opptre under og etter et ran. For selv om det ikke er de store pengesummene raneren får med seg, er en slik hendelse ille nok for dem som utsettes for det. Et ran kan sette varige spor i offeret.

Politiet følger opp

Thor Johansen. (Foto: Jan Tveita)

– Vi sikrer oss med andre ord på best mulig måte og følger opp våre ansatte så godt vi kan, sier Johansen. Våre erfaringer er også at politiet raskt tar tak i et ran, men det er det som skjer etterpå som er vår utfordring. Her har vi et stort ansvar, og dette ansvaret tar vi, understreker daglig leder Thor Johansen i Deli de Luca.

Ansatte viktigere enn pengene

– Det vesentligste er at det ikke skjer noe med våre ansatte. De betyr mer enn pengene, sier Mehmet Tekinöz, daglig leder og franchisetaker av Deli de Lucas butikk i Karl Johans gate 33 i Oslo.

– Når du holder åpent 24 timer i døgnet sju dager i uken er du alltid utsatt, ikke bare i Oslo sentrum, men overalt, mener Tekinöz. Dette er grunnen til at vi har strenge rutiner for håndtering av penger. Vi har en maksimumsgrense for hvor mye kontanter vi oppbevarer i kassen til enhver tid. Resten skal droppes jevnt og trutt i safen. Dårlig tid er ingen unnskyldning. Det tar bare tre sekunder å droppe pengene, understreker Tekinöz.

– Men butikken selger også andre verdisaker som sporveiskort, telekort og tobakksvarer. Her må vi tenke sikkerhet med hensyn til plassering og eksponering. Vi oppbevarer ikke verdiproduktene synlig for kundene, men alle vet at de er tilgjengelige hos oss.

Sikkerhetsopplæring

Deli de Luca i Karl Johans gate i Oslo har 23 ansatte i vintersesongen, men øker bemanningen til 35 i midten av april. Da begynner sommersesongen. Alle som ansettes i Deli de Luca-kjeden må gjennom et tredagers opplæringskurs ved hovedkontoret før de går ut i jobb i en av kjedens butikker. I tillegg kommer et sikkerhetskurs i regi av HSH. Denne opplæringen er påkrevd i butikker der ansatte jobber alene.

– Flere enn én på jobb virker for øvrig også forebyggende, sier Tekinöz. Her i butikken jobber de ansatte sjelden alene. Det forekommer bare i sommerhelgene og ved sykefravær ellers i året. I tillegg har vi to vektere i lokalet om natten, noe som helt klart gir en ekstra trygghet. Tekinöz tilføyer at sommersesongen er en rolig tid med tanke på ordensforstyrrelser og annet. Da er faktisk vintermørket mer utfordrende, sier han.

– Vi har heldigvis ikke opplevd ran, men har hatt en del andre uønskede episoder i butikken, forteller Tekinöz.

Mer korthandel

– Det hjelper også at korthandelen stadig øker. Tekinöz anslår at mellom 60 og 70 prosent av handelen i butikken nå skjer med kort. Likevel ser han fram til å få lukkede pengehåndteringsløsninger på plass i butikken. Tekinöz har tidligere arbeidet i dagligvarehandelen i butikker med lukket kontanthåndtering, og han har bare positive erfaringer med lukkede løsninger.

– Når vi får det på plass, stopper problemene av seg selv, mener Mehmet Tekinöz i Deli de Luca i Karl Johans gate i Oslo.

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som sendes ut en gang i uken! Abonnér på Aktuell Sikkerhet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS