IMG_9986.JPG
IMG_9986.JPG

Adgangskontrollen fungerte under krisen

Da Akershus universitetssykehus ble lammet av data- og teletrøbbel i helga, var det ingen ting i veien med det nye adgangssystemet. Dersom chipen i de ansattes smartkort også hadde vært brukt til dørlåsene, kunne det imidlertid gått ille…

Publisert

Det hjalp ikke å ha nytt og moderne smartkort for å få datatilgang på Ahus i helga. (Foto: Even Rise)

Aktuell Sikkerhet har tidligere skrevet om smartkort-revolusjonen ved Ahus på Lørenskog. På det som er ett av landets nyeste og mest moderne sykehus, er de ansatte sjanseløse til å få gjort jobben sin dersom de ikke hele tiden bærer sitt personlige og moderne adgangskort.

Det multifunksjonelle kortet er utstyrt med eventuelle sertifikater, chip, magnetstripe, antenne og bilde. Kortet må blant annet brukes for at de ansatte i det hele tatt skal komme seg inn på jobben, og for å få åpnet alle dører innvendig som til enhver tid skal være låst.

– Smartkortene er en revolusjon. Innovativt, effektivt og besparende, har rådgiver Sverre Andreas Knutsen tidligere uttalt til Aktuell Sikkerhet.

Data- og telenettet ved sykehuset var fullstendig lammet i 14 timer. Helseministeren ser svært alvorlig på hendelsen, og krever full rapport om det kritiske bruddet.

– Førte feilen til at ansatte og pasienter kunne ha risikert å bli låst inne eller ute der de måtte oppholde seg i det øyeblikket bruddet oppsto?

– Nei, på ingen måte. Kortleserne på alle dørene går utenom systemet som ble rammet av feil i helga. Dørene fungerer uavhengig av dette og det er egen kabling til kortleserne. De ansatte viser bare kortet opp mot leserne, og chipen brukes ikke i den forbindelse. Det ville tatt for lang tid, sier Knutsen.

– Men ulike funksjoner som krever adgang gjennom blant annet chipen, gikk det ikke an å få tilgang til, legger han til.

Chipen i smartkortene brukes blant annet i forbindelse med pålogging til de ansattes pc-er, printere og kopimaskiner.

Aftenposten skrev søndag at eneste mulighet for å skrive ut journaler og andre dokumenter under datakrisen var at en person koblet en skriver til sykehusets server, for deretter å distribuere dem ut til hver enkelt avdeling rundt omkring på sykehuset.

Her kan du lese reportasjen som sto i papirutgaven av Aktuell Sikkerhet.

"
Powered by Labrador CMS