bilde.JPG

Selvbetjent på Bunnpris

Bunnpris Blindern bytter ut sine betejente kasser med ubetjente kassapunkter. Visma, som har levert løsningen, hevder butikken ikke bare blir Norges første, men også en av verdens første hundre prosent selvbetjente dagligvarebutikker.

Publisert

Bunnpris Blindern i Oslo vil få ubetjente kassapunkter.

– Her i landet er det foreløpig bare Ikea som har gjort deler av sin kasserekke selvbetjent. Ingen andre i dagligvarebransjen har satset på dette ennå. Bunnpris Blindern i Oslo er aller først ut med utelukkende selvbetjente kasser, skriver Visma i en pressemelding.

I de selvbetjente kassene skal kundene skanne varene selv og velge betalingsmåte. Etter at betalingen er i orden, må kunden skanne kvitteringen for å få utgangsgrinden til å åpne seg. En varsellampe på hvert kassapunkt signaliserer til betjeningen at det er nødvendig med assistanse i tilfeller når kundene forsøker å kjøpe blant annet alkohol og sigaretter.

– Den tradisjonelle kassereren får en ny rolle som butikkvert. En butikkansatt vil til enhver tid være tilgjengelig for kundene i selvbetjeningsområdet. Det at flere ansatte kan operere rundt i butikken for øvrig, fører til bedre service og vareflyt, heter det i pressemeldingen.

Intensjonen er mindre kø og bedre service. Den nye kasseløsningen håndterer de samme funksjonelle og juridiske krav som finnes i dagens betjente kassepunkt.

Visma har hatt hjelp av IBM når det kompetanse på selvbetjening og hardware. Ergonomic Solutions har designet selvbetjeningsmøbelet og bidratt med optimering av brukervennlighet og ergonomi.

– Selvbetjeningssystemet representerer starten på fremtiden for norsk detaljhandel, der teknologien vil endre forbrukernes adferd i butikken, påstår Visma.

Powered by Labrador CMS