Flytog høyde (Foto: Jan Tveita)
Flytog høyde (Foto: Jan Tveita)

Sikkerhetsspørsmål truer kollektivutbygging

Siden 2005 er det arbeidet med utvikling av Oslo Senstralstasjon. Aftenposten skriver i dag at planene nå kan bli satt seks år tilbake i tid, fordi Jernbaneverket frykter at den foreslåtte bussterminalen på taket gjør nye Oslo S til et enklere terrormål.

Publisert

Det fryktes at bussterminal over jernbanesporene på Oslo S vil gjøre stasjonen som et enklere terrormål. (Illustrasjonsfoto)

Det hersker ingen tvil om at Oslo har behov for både ny sentralstasjon og ny bussterminal. Ifølge Aftenposten ligger planen om å bygge bussterminal over plattformene hos bystyret.

Byråedt, Ruter, plan- og bygningsetaten og ROM Eiendom støtter planen.

– Det er viktig at vi får en redegjørelse for terror- og sabotasjefaren. Man kan jo tenke seg konsekvensene selv ved å ha et stort lokk over toglinjene, sier regional plandirektør Anne Marstein i Jernbaneverket.

Spekulasjoner Aftenposten har fått tak i, tilsier at Jernbaneverkets ønske om å stoppe planene kan innebære fem til seks års forsinkelse.

– Å legge kollektivtrafikk over togspor er ikke noe ukjent grep andre steder i Europa. Vi planlegger også å byge lokk bare over de sporene som stopper på Oslo S. Dette ivaretar sikkerheten bedre, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS