– Uakseptabel fremgangsmåte

En vekter forsøkte fredag å bortvise en blind kunde og hennes førerhund fra et kjøpesenter. Senterlederen karakteriserer vekterens fremtreden som uakseptabel. Sikkerhetsselskapet legger seg flate.

Publisert

Senterledelsen ved Storbyen i Sarpsborg beklager dypt behandlingen en blind kunde fikk sist uke. (Foto: Even Rise)

– Det stemmer at vi i utgangspunktet bortviste henne siden det ikke er lov å ha hund på senteret, men snudde på det da vekteren forsto at det var snakk om en førerhund, sier informasjonssjef André Thomsgård i Securitas til VG.

– Vi er helt klare på at dette er en feil som ble gjort fra vår side, og vi beklager i alle mulige retninger for det som har skjedd, legger han til.

Fredag ettermiddag var blinde Anne Marthe Westgaard på det lokale kjøpesenteret Storbyen i Sarpsborg da hun merket at førerhunden Ofira (4) stoppet opp.

– Plutselig kom det en person opp ved siden av meg, og sier at jeg må forlate senteret straks siden det ikke var lov med hunder på senteret. Jeg ble da perpleks og lurte på om dette var tull, sier hun til VG Nett.

Hun legitimerte seg, men hevder at vekteren i utgangspunktet ikke var villig til å se på legitimasjonskortet. Vekteren skal ha beklaget situasjonen da han forsto at Westgaard faktisk er blind og at hunden hennes er førerhund. Da hadde imidlertid Westgaard bestemt seg for å forlate senteret som en følge av behandlingen hun allerede var utsatt for.

– Da jeg fikk høre om hendelsen tok jeg direkte kontakt med Securitas, som leier ut vaktene, og fikk rapport fra dem. Jeg synes dette er forferdelig trist og ble etter hvert sint. Vi må beklage på det sterkeste det hun opplevde, sier senterleder Annette Kay til VG.

Les mer om episoden på Storbyen kjøpesenter på VG Nett her.

"
Powered by Labrador CMS