– Ekstremt godt gjennomført

G4S-vekterne i sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn avviklet ifølge hovedflyplassen juni-trafikken på en ekstrem god måte. Det på tross av at hele 2,2 millioner passasjerer var innom - noe som er rekord siden åpningen i 1998.

Publisert

Rolf Gunnar Reisænen og alle de andre i G4S har grunn til å være fornøyde med innsatsen i sikkerhetskontrollen på OSL i sommer. (Arkivfoto: Even Rise)

– Det ble i juni satt ny passasjerrekord for én måned med nesten 2,2 millioner passasjerer på Oslo Lufthavn. Dette er en vekst på 144 000 passasjerer, eller sju prosent fra samme måned i fjor, sier pressetalsmann ved Oslo Lufthavn (OSL), Joachim Westher Andersen.

– Og tilbakemeldingene når det gjelder ventetiden for passasjerene gjennom sikkerhetskontrollen, er svært positive. Selv om antall reisende var ufattelig mange i juni, har avviklingen av sikkerhetskontrollen gått ekstremt bra i sommer. Oslo Lufthavn er veldig godt fornøyd med gjennomføringen, sier Westher Andersen.

Og så langt i juli er det også stor tilfredshet med kontinuiteten gjennom sikkerhetskontrollen.

– Vi var ekstra spente da chartertrafikken startet for fullt, men også etter den tid har ventetiden vært kort. Jeg tror vi har lykkes godt med informasjonen om at de reisende må beregne bedre tid i ferien enn ellers i året. Folk er flinke, sier Westher Andersen.

Fredag 14. juni ble det satt ny passasjerrekord for én dag med hele 86 982 personer.

- Denne rekorddagen, og de tre første ukene for øvrig, gikk veldig bra. Den siste uken oppstod det imidlertid tilløp til køer. Årsaken til dette er det for tidlig å si noe om. Men erfaringsmessig er det mange ulike faktorer som spiller inn, deriblant trafikkavviklingen inn til flyplassen, innsjekkingen og bagasjeanlegg, sier administrerende direktør i G4S Aviation Security, Rolf Gunnar Reisænen.

I fjor høst fikk G4S fornyet tillit fra Oslo Lufthavn AS ved at de også frem til mars 2019 skal betjene sikkerhetskontrollen ved hovedflyplassen. Kontinuitet og stabilitet var to av kriteriene som ble vektlagt.

– Vi lover at tjenestene vi yter på Gardermoen skal bli ytterligere skjerpet til det beste for alle. Forutsetningen for å lykkes med det, ligger i dialogen vi allerede har med OSL – men ikke minst også i kompetansen alle våre dyktige medarbeidere har, sa Reisænen til Aktuell Sikkerhet da.

Powered by Labrador CMS