Godt i gang med heltids-prosjekt

Ved Moss Lufthavn Rygge har fem STAS-ansatte fått fleksible heltidskontrakter. Dette er et av flere bevis på at heltids-prosjektet i Securitas Transport Aviation Security er godt i godt i gang.

Publisert

Fleksible heltidskontrakter i den forbindelse, innebærer at 85 prosent av stillingen består av fast turnus, mens resten skal være fleksibelt.

Terje Mikkelsen, som er hovedtillitsvalgt, tok i 2011 initiativet for at STAS skulle søke staten om penger til prosjektet. Målet er i første omgang å redusere fra 500 ufrivillige deltidsstillinger til 250.

Det er fagbladet.no som skriver dette. Aktuell Sikkerhet har tidliger skrevet at 60 prosent av de ansatte i STAS jobber deltid. 80 prosent av dem som slutter er deltidsansatte, og selskapet har høy turnover.

– Det er på tide at dette blir et yrke, og ikke en deltidsgeskjeft. Vi er lavtlønnede, og det er nesten umulig å leve av en deltidsjobb i denne bransjen, sier Mikkelsen til fagbladet.no.

Han hevder at færre deltidsansatte vil gjøre arbeidsplanleggingen enklere, samt at omfanget blir mindre av ansatte som trenger opplæring.

– Altså vil det være lønnsomt, sier han til bladet.

Prosjektet ”Heltidsstillinger” har i forbindelse med tildelingen av midler forpliktet seg til å dele sine erfaringer med hele bransjen.

Prosjektleder Christian Heinecke, som også er sentralt hovedverneombud i STAS, har besøkt alle flyplassene hvor selskapet er representert. Der har han studert kontrakter og kartlagt hindringer for oppjustering til heltid.

Administrerende direktør i STAS Dorothy Billett, sier til fagbladet.no at hun ønsker varige endringer. Samtidig erkjenner hun at arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden har enkelte motstridende synspunkter, men at dialogen og respekten mellom partene og respekten er stor.

Aktuell Sikkerhet har tidligere skrevet at STAS har fått 1 450 000 kroner fra Stortinget til prosjektet. Det kan du lese her.

"
Powered by Labrador CMS