Vant konkurransen om Avinor-sikkerhet

Avinor har bestemt seg for hvem som skal betjene sikkerhetskontrollene ved deres 45 flyplasser de neste fem årene. Ett og samme sikkerhetsselskap stakk av med seieren i den omfattende anbudskonkurransen.

Publisert

I dag er det garantert ekstra stas å være Stas-ansatt!

Securitas Transport Aviation Security er nemlig tildelt sikkerhetskontrollen ved 45 norske flyplasser og Avinors egen kontrollsentral i Røyken. Dette skjedde i et Avinor-styremøte onsdag kveld. Dermed har Stas fått fornyet tilliten som de har hatt i flere tiår.

Avtalen mellom Stas og Avinor er etter det Aktuell Sikkerhet erfarer på nærmere 700 millioner kroner årlig.

Det var stor spenning knyttet til den nå avgjorte anbudskonkurransen, som var delt opp i tre. Sola, Flesland og Værnes utgjorde én del. De to andre fordelte seg mellom nord og sør. Mange trodde dette var gjort for å bryte opp, slik at det lot seg gjøre for Avinor å velge minst to aktører. Det skjedde imidlertid ikke.

Administrerende direktør Dorothy Billettt i Stas henviser til Avinor, og ønsker ikke å kommentere saken.

Både Nokas, G4S Aviation Security og Stas konkurrerte om å få sikkerhetskontrollen på Sola, Flesland og Værnes. Bare G4S og Stas ønsket å ta på seg sikkerheten ved samtlige 45 flyplasser.

Konsernsjef Heine Wang i Nokas sier det er trist å tape konkurranser, men gleder seg over at de scoret høyt i mange av konkurransemomentene.

– Vi gratulerer Stas. De hadde kontrakten fra før, og er helt sikkert kvalifiserte til å fortsette. Vi tåler at konkurrenter også vinner i konkurranser i sikkerhetsmarkedet, sier Wang.

Også administrerende direktør Rolf Gunnar Reisænen i G4S Aviation Security gratulerer Stas.

– Det er bare å gratulere dem med godt gjennomført anbudsarbeid og ønske dem lykke til videre. All ære til dem, sier Reisænen.

Han roser også Nokas, som er evaluert veldig bra av Avinor.

Deltakerne i anbudskonkurransen har to uker på seg til eventuelt å klage på Avinors avgjørelse. Avinor ønsker ikke kommentere tildelingen før klagefristen er ute.

Både G4S og Nokas vil be om et evalueringsmøte med Avinor for å lære av den omfattede anbudsrunden som har pågått i lang tid.

Powered by Labrador CMS