Nye vandelskrav i alarm-bransjen

Boligalarm-selskapene tilsluttet NHO Service har skjerpet seg, og rydder nå i egne rekker. Heretter skal du blant annet kunne forlange tilfredsstillende vandel av alarmselgerne som oppsøker deg.  – Et åpenbart behov, ifølge Justisdepartementet, som nå endrer reglene for vandelsattest i bransjen.

Publisert

Selgere og montører av boligalarmer på jobb for NHO Service-bedrifter skal også være uniformerte på en måte som tydelig viser hvem de representerer. De skal samtidig bære synlig ID-kort og vise dette uoppfordret.

– Det er et åpenbart behov for en viss kontroll med personell som selger, monterer og vedlikeholder alarmer, og som dermed får adgang til lokaler og blir kjent med sikkerhetsmessige opplysinger. Dette gjelder uavhengig av om disse er ansatt i et vaktselskap eller ikke, slår Justisdepartementet fast.

Regelverket endres etter påtrykk fra den delen av NHO Service som representerer sikkerhetsbransjen. Der er flere alarmselskaper representert.

Forut for Justisdepartementets velsignelse av muligheten til å kreve vandelsattest, ga også Politidirektoratet sin støtte til anmodningen fra NHO Service. Dette omtales slik av Justisdepartementet:

– Politidirektoratets generelle samtykke til at det utstedes uttømmende og utvidet politiattest til alarmmontører og selgere, vil bli erstattet av paragraf 34-7 i forskrift 20. september 2013 nummer 1096 i Politiregisterloven, om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndighet, som trer i kraft 1. juli 2014.

Initiativet fra NHO Service kom etter at medlemsbedriftene Securitas Direct (nå Verisure) Falck og Sector ønsket at det skulle tas grep slik at selgernes framferd ble oppfattet som profesjonell. Et av problemene var at selgerne brukte skremselspropaganda og usannheter som virkemidler i håp om å oppnå et salg. Dette omtalte Aktuell Sikkerhet her.

Resultatet er de nyelagede etiske retningslinjene som nå er fullført etter at departementet ga sitt svar om vandelsattest.

– De etiske retningslinjene, som gjelder fra 1. mars, skal være retningsgivende for bransjen og redusere antall klager og ivareta bransjens omdømme. Dette skal også gi bedre og lik standard på opptreden og uniformering, sier fagsjef Runar Karlsen i NHO Service.

Her kan du lese de etiske retningslinjene for boligalarmbedriftene i NHO Service i sin helhet:

Boligalarmbedriftene tilsluttet NHO Service selger produkter knyttet til trygghet og sikkerhet, de skal fremstå overfor sine kunder og potensielle kunder som seriøse, profesjonelle, ærlige og troverdige.

Gjennom å etablere felles etiske retningslinjer for bransjen ønsker man å påvirke adferden og kulturen til alle ansatte i selskapene på en positiv måte slik at den generelle oppfatningen av boligalarmbransjen bedres.

Dette er bransjens felles etiske retningslinjer:

1. Bransjens medlemmer skal i sin virksomhet opptre korrekt, hederlig og i samsvar med den til enhver tid gjeldende lovgiving på området, inkludert markedsføringsloven.

2. Bransjens oppsøkende selgere og montører må vise til tilfredsstillende vandel før ansettelse. Forhold som er knyttet til voldskriminalitet, vinningskriminalitet og narkotikakriminalitet vil bli vektlagt før en eventuell ansettelse.

3. Oppsøkende selgere og montører skal benytte uniformering i form av jakke, genser eller t-skjorte hvor arbeidsgivers/oppdragsgivers logo og firmanavn kommer tydelig frem.

4. Selgere og montører skal presentere seg ved å oppgi eget navn og navn på arbeidsgiver, samt bære ID kort synlig og fremvise dette uoppfordret ved oppsøkende salg eller montering av alarmanlegg.

5. Selgere skal ikke snakke negativt om konkurrenter, men fokusere på egne produkter og eget selskap.

6. Selgere skal være sannferdige i salgssituasjonen og ikke forsøke salg som følge av skremselspropaganda.

"
Powered by Labrador CMS