Detec Retail 1 trond

Utnytter kameraene

Detec Retail er et system som integrerer overvåkingskameraer med visning av reklame på flatskjerm.

Publisert

- I en butikk trenger du normalt ett eller flere overvåkings­kameraer. Disse kan brukes til mye mer enn å avskrekke tyver eller opp­klare en hendelse. Vi har utviklet en løsning som analyserer kamera­bildene og integrerer dette med reklame­visning, forklarer Knut H. Helgesen, daglig leder i Detec AS, som har teamet seg med Sony Norge om løsningen.

Knut H. Helgesen fra Detec demonstrerer Detec Retail, som benytter seg av utvalgte Sony-kameraers inne­bygde intelligens.

- Systemet kan for eksempel telle hvor mange kunder som går gjennom ulike områder i butikken. Hvis du har flere flat­skjermer i butikken, kan du annonsere super­tilbudene dine der folk befinner seg og la andre skjermer vise mer generell informasjon.

- Du kan også få fram en såkalt heat map, som viser hvor det ferdes flest folk. Dette kan være til hjelp for å unngå flaske­halser, men ikke minst for å se hvilke deler av butikken som er mest populære, slik at du kan optimalisere dine andre utstillinger til­svarende.

På markedet finnes det allerede avanserte reklame­visnings­løsninger for stor­brukere med stor­skjerm. Detec Retail er derimot enklere og til­passet mindre butikker med f.eks. 42" flatskjerm, og kombinerer altså et reklame­visnings­system med video­overvåking, video­analyse og statistikk i ett og samme system.

På den måten blir det mindre investeringer i maskin­vare. Systemet kan brukes med dine eksisterende digitale overvåkings­kameraer. Dersom det er ønskelig med telling og heat-map brukes avansert Depa-informasjon fra Sonys egne kameraer, dvs. kamera­modeller der intelligensen sitter i selve kameraet.

Mer info: www.detecretail.no. Tlf. Helgesen (Detec) 23 23 22 81 eller Svein Haakon Hagen (Sony Norge) 22 81 28 55.

"
Powered by Labrador CMS