Marius Kjellemo (t.v.), Anders Martinsen og Kenneth Furesund har brukt mye tid på å lage pakkeløsningen med adgangssystem, alarm og kameraovervåking som enkelt kan rulles ut i alle servicesentrene som Berggård Amundsen & Co. AS har.

Døgnåpen elektrogrossist:
Økt tilfredshet og høyere omsetning etter samspill med Arexa

Elektrogrossisten Berggård Amundsen slipper kundene inn i ubetjente servicesentre utenom ordinær åpningstid. Det skjer takket være adgangskontrollsystemet som Arexa har levert.

Publisert

Reportasjen er et redaksjonelt produkt fra papirutgaven av Aktuell Sikkerhet, publisert på betalt plass i nettutgaven.

– Det startet med at avdelingen vår på Ryen i Oslo etterlyste en mulighet for at kundene kunne hente ut varer utenom normal åpningstid. GK Sikkerhet, som senere er blitt Arexa, svarte med å presentere en løsning som var interessant å prøve.

Det sier Stig André Mogeland. Han er distriktssjef svakstrøm i Berggård Amundsen & Co. AS (BA).

– Testen i servicesenteret på Ryen ble en stor suksess, ikke minst blant kundene. De setter stor pris på å kunne hente ut varer når som helst på døgnet – enten det er hverdag eller helg, legger han til.

Enkel administrasjon

BA har som mål å være nær og tilgjengelig for kundene i deres travle arbeidsdag. Derfor er elektrogrossisten godt i gang med å tilby døgnåpen drift av servicesentrene landet rundt. Kundene låser seg inn og ut via sin egen mobiltelefon.

Stig André Mogeland i Berggård Amundsen & Co. AS er veldig fornøyd med løsningen fra Arexa som gjør at kundene kan låse seg inn og ut når som helst på døgnet.

– Sentralt i BA så de at prøveprosjektet på Ryen var vellykket. Vår egen IT-avdeling, og ledelsen for øvrig, begynte å tenke helhetlig på hvordan vi kunne skape en pakkeløsning for servicesentrene i hele landet. Arexa har vært med i dette arbeidet, og foreløpig er det mulig for kundene våre å låse seg inn og ut av ti servicesentre, sier Mogeland.

– Ønsket fra BA var å få på plass en løsning for døgnåpne servicesentre uten nøkkel eller fysiske kort som kunne lånes bort til andre. En tradisjonell app med pålogging vil også kunne misbrukes. I tillegg til sikkerhet og brukervennlighet, var også enkel administrasjon et krav fra BA, sier Kenneth Furesund i Arexa.

– For oss var det naturlig å tilby Assa Abloy Mobile Access med Arx. I praksis er dette en løsning der kortet er digitalisert: Det ligger i telefonen og fanges opp av kortleseren, som deretter sender det videre til godkjenning i Arx-sentralen, legger han til.

– Foreløpig er det i hovedsak bare elektrikerne i vår egen kjede, Norgeseliten, som har tilgang til servicesentrene døgnet rundt. Noen andre kunder, etter utvalgte kriterier, er også med på ordningen.

Vi poengterer at alle tilganger er personlige og at samtlige dørpasseringer loggføres. Arexa leverer også alarm og kameraovervåking. Kombinasjonen av personlige brukere og inn- og utlogging, samt den oversikten som kameraene gir oss, gjør oss trygge på at kundene ikke misbruker tilliten vi gir dem, sier Mogeland.

Frihet og tilgjengelighet

I dag bruker kundene mobile strekkodelesere inne i servicesenteret når de handler. Etter å ha logget seg på med kundenummer, skanner de varene og fullfører handelen – før de låser seg ut igjen.

– For oss var det naturlig å tilby Assa Abloy Mobile Access med Arx og digitalisert kortløsning: Kortet ligger i telefonen og fanges opp av kortleseren, som deretter sender det videre til godkjenning i Arx-sentralen, sier Kenneth Furesund.

– Vi har en egen app under utvikling som skal gjøre det mulig for kundene å bruke egen mobiltelefon til registrering av varene de tar med seg. Når den er klar utpå våren, behøver ikke kundene å forholde seg til andre verktøy enn telefonen sin både når det gjelder adgang og handling, sier Mogeland.

– Hvis det er ønskelig er det helt uproblematisk å integrere vår leveranse i deres app. Vi har på alle mulige måter tatt høyde for utbygging av systemet. Det er helt naturlig om BA satser på en fremtidsrettet og digitalisert løsning i en og samme app, sier Furesund.

Mogeland poengterer at brukerne i utgangspunktet har tilgang til det servicesenteret som er naturlig for dem å bruke, men at det raskt kan gis tilgang også til andre servicesentre.

– Fleksibilitet er viktig for kundene våre. Tilbakemeldingene vi får handler mye om friheten til å handle når det passer dem. Nå vet håndverkerne at varene alltid er tilgjengelige, sier Mogeland.

Det viser seg også at mange i denne korona-tiden setter pris på å kunne handle når sjansen er stor for at de har servicesenteret for seg selv.

Stig André Mogeland

– Hva med svinn?

– Alle som får tilgang blir gjort kjent med loggføringen, kameraovervåkingen og den personlige tilgangen. Alle er nødt til å bruke sin egen mobiltelefon ved inn- og utlåsing. Alt dette gir oss mulighet til å sjekke i ettertid dersom varer er borte eller at det har vært andre uønskede hendelser. Brukerne er dessuten klar over at de kan bli fratatt tilgangen om de misbruker ordningen. Det gjelder først og fremst den enkelte, men vi har også mulighet til stenge for hele firmaet som vedkommende representerer. Dette er de færreste villige til å utsette seg selv og arbeidsgiveren sin for, sier Mogeland, og legger til:

– Tiltakene er også en sikkerhet for kundene. Vi kan bruke bilder og loggføring til å dokumentere hvem som ikke har gjort noe galt.

I fellesskap med oppdragsgiver

AB kan vise til økt omsetning i takt med at flere og flere tar i bruk muligheten til å handle døgnet rundt.

– Etter lanseringen på Ryen opplevde vi økning, noe som trigget videre satsing på landsbasis. Det er ingen tvil om at kundene verdsetter fleksibiliteten vi byr på. Foreløpig har vi ingen negative erfaringer. Det viser seg også at mange i denne korona-tiden setter pris på å kunne handle når sjansen er stor for at de har servicesenteret for seg selv, sier Mogeland.

Leverandøren Arexa er et sikkerhetsselskap etablert av Svein H. Dahle og Kenneth Furesund. I praksis er det en videreføring av GK Sikkerhet som GK-konsernet skilte ut fra nyttår.

– For oss er BA en viktig kunde. De har gitt oss mulighet til å arbeide akkurat slik vi ønsker; nemlig å lage enkle og fremtidsrettede løsninger i fellesskap med oppdragsgiveren. Sammen har vi funnet frem til standardprodukter og satt dem sammen til en løsning som både BA og vi er fornøyde med. Bestillingen fra dem er adgangskontroll, alarm og kameraovervåking. Alt er tilrettelagt for fremtiden, for eksempel når det gjelder muligheter for bevegelsesregistreringer, kundetellinger og andre salgsfremmende løsninger. Gjennom samarbeidet med BA har vi utviklet standardiserte løsninger og enkle rutiner som gjør det lett å rulle ut nye døgnåpne servicesentre, sier Kenneth Furesund.

Powered by Labrador CMS